Fundatiebuizen en Montage

  • De getrompte gegalvaniseerde stalen fundatiebuis is verkrijgbaar voor de: Universeel, Diamantkop, Flattop, Steelflex en de Signaal
  • Ø 159 x4- 500 mm.
  • De dikwandige pvc drukbuis met aangelaste flens is geschikt voor de Standaard
  • Ø 225 x 10-500 mm.
  • Fundatiesokkel om eenvoudig de palen frequent te verwijderen m.b.v. een driekantsleutel.

Voor al hierboven genoemde verkeerspalen is deze pagina en uitleg van groot belang!

Voordat een flexibele rubberen verkeerspaal wordt gemonteerd in de ondergrond, moet er een stalen getrompte fundatiebuis wordt aangebracht. Deze zorgt er namelijk voor dat bij aanrijding het straatwerk niet uitbreekt, tegels eruit worden gereden of klinkers die uit de grond komen. Voor in middengeleiders die vaak bestaan uit asfalt of beton kan de buis vooraf worden geplaatst, en wanneer de oplevering is kan daags hiervoor de verkeerspaal BB21 of 22 geplaatst worden. De fundatiebuis is aan de bovenzijde afgeplat  en neemt de energie op die vrijkomt bij een aanrijding met een voertuig. Wanneer toch een verkeerspaal sneuvelt is deze eenvoudig uit de buis te nemen en te vernieuwen zonder dat hierbij het straatwerk moet worden open gebroken. De volledig gegalvaniseerde buis moet waterpas staan en de bovenzijde gelijk met het straatwerk. Voor tijdens bouwwerkzaamheden, of bij evenementen wanneer de paal tijdelijk moet worden wegenomen is er een kunststof afdekdop voorhanden.
Voor zachte of slappe grond bevelen we extra stabilisatie om de fundatie waterpas te houden bij aanrijding.

 

Waarom deze fundatiebuizen?

De fundatiebuis neemt de volledige energie op die ontstaat bij een impact. Deze zorgt dat de rubberen paal hierin kan bewegen en voorkomt dat het straatwerk opbreekt.
Bij eventuele breuk van de massieve paal hoeft dan ook niet de grond opengemaakt te worden. Door middel van een zwaar hijsoog in de afgebroken kern te schroeven, kan deze kern verwijderd worden.